وضعیت محنتبار سالنهای سینما در آمریکا پس از گذشت چهار هفته از بازگشایی همچنان ادامه داشت. آخر هفتهی گذشته فیلم «تنت» برادران وارنر با افت ۲۶ درصدی و فروش ۳.۴ میلیون دلاری در رتبهی اول باقی ماند. این فیلم به کارگردانی «کریستفر نولان» فروش داخلی خود از ۲۸۵۰ سالن سینما را به ۴۱.۲ میلیون دلار رسانده، در حالی که فروش جهانی آن از ۲۸۳ میلیون دلار عبور کرده است. اخبار سینمای جهان را از فیلم تو مووی دنبال کنید.
در حال حاضر حدود ۷۵ درصد سینماهای آمریکا بازگشایی شدهاند و هنوز نیویورک و لسآنجلس در خاموشی به سر میبرند.گروهی ممکن است معتقد باشند که بهتر است سالنها همچون تابستان بسته بمانند، اما کوچکترین نشانههای فروش فیلمها حتی در آخر هفتهای چون این برای صنعت فیلمسازی پیشرفت به شمار میآید و امید را زنده نگه میدارد.
فیلم Tenet هفته گذشته از ۵۶ بازار بینالمللی ۱۵.۸ میلیون دلار کسب کرد اما ۳۸ درصد نسبت به هفتهی گذشته کاهش فروش را نشان داد. این فیلم در بازار ژاپن عملکرد خوبی داشته و صدرنشین شده است و در تا روز یکشنبه ۶۴.۳ میلیون دلار فروخته است. با این حال در بازار چین فیلم «پرش» (Leap) در صدر ایستاد و در سه روز ۲۴.۸ میلیون دلار فروش کرد. داستان این فیلم در مورد تیم ملی والیبال چین است و از سایت «دوبان» امتیاز ۷.۳ دریافت کرده.
«تنت» این هفته در چندین بازار خارجی دیگر از جمله فرانسه (کاهش ۱۳ درصدی)، آلمان (رشد ۹ درصدی)، هلند (رشد ۸ درصدی)، ایتالیا (کاهش ۱۷ درصدی)، بریتانیا (کاهش ۲۱ درصدی)، کره (کاهش ۲۸ درصدی) و استرالیا (کاهش ۲۱ درصدی) عملکرد قدرتمندانهای در حفظ فروش داشت. پرفروشترین بازارهای این فیلم شامل چین با ۶۴.۳ میلیون دلار، بریتانیا با ۱۹.۶ میلیون دلار، فرانسه با ۱۸ میلیون دلار، آلمان با ۱۴.۶ میلیون دلار و کره با ۱۳.۱ میلیون دلار میشدند. این فیلم هنوز در ۲۵ کشور اکران نشده است.
فروش «تنت» در سینماهای آیمکس هم این هفته به ۱.۸ میلیون دلار از ۶۲۵ سینما رسید. این فیلم رکورد افتتاحیهی آیمکس در ژاپن را هفتهی گذشته شکست و تا امروز ۲.۸ میلیون دلار در طول ۱۰ روز از این سالنها کسب درآمد کرده است.
منابع نزدیک به پخشکنندگان میگویند ممکن است سینماهای لسآنجلس و نیویورک تا چند هفتهی آینده بازگردند، اما در آن صورت نیز پیشرفت زیادی صورت نمیگیرد. نباید انتظار داشت که سینماروها هنگام بازگشایی دستهدسته روانهی سالنها شوند چرا که بعضی از آنها حتی از بازگشایی سینماهای محل خود مطلع نخواهند شد. بنابر یک نظرسنجی، حدود ۴۵ درصد سینماروهای بالقوه از بازگشایی سالنها آگاه میشوند. حتی اگر مخاطبین همگی از بازگشایی مطلع شوند، ممکن است هنوز آمادهی بازگشت به سالنها در حین پاندمی نباشند. در ایالات متحده پیامهای متناقضی در مورد پوشیدن ماسک یا نپوشیدنش، بازگشایی مدارس و… صادر شده، در حالی که در سایر کشورها رویکرد مشخصی وجود داشته. این عدم توافق سبب شده که باکس آفیس تحت تأثیر قرار بگیرد و به همین علت است که فروش بازارهای خارجی از آمریکا بیشتر است. «تنت» یکی از نمونههای آن است که ۸۵ درصد فروش خود را از بازارهای بینالمللی کسب کرده.
اکران کمتر فیلمهای بزرگ به معنای این است که بعضی از سالنهای سینمای مستقل بسته باقی بمانند. یکی از پخشکنندگان میگوید در آخرین لحظات روز پنجشنبه گذشته اکران فیلمشان لغو شده است. حتی بعضی از سالنهای سینما در کانکتیکات فیلم «تنت» را روی پرده نبردهاند زیرا معتقدند که این کار ارزشش را ندارد. بعضی دیگر از سینماها نیز تنها آخر هفته بازگشایی میشوند و این وضعیت اسفباری برای صنعت سینماست.
با این وجود فیلمهای مستقلی مانند «کاجیلیونر» فکوس به کارگردانی «میراندا جولای» فرصت اکران پیدا میکنند. این فیلم که از «راتن تومیتوز» امتیاز ۸۸ درصد دریافت کرده، آخر هفته گذشته در ۵۲۹ سالن سینما اکران شد و ۲۱۵ هزار دلار فروخت. فیلم کمدی «شیفت آخر» (Last Shift) سونی نیز این هفته در ۸۷۱ سالن سینما اکران شد و ۲۳۵ هزار دلار فروش کرد. این فیلم که از «راتن تومیتوز» امتیاز ۶۳ درصد دریافت کرده، در هر سالن به صورت میانگین ۲۷۰ دلار فروخته است. بازار سینما به فیلمهای پرخرج و بزرگ با بودجههای بازاریابی بزرگ احتیاج دارد، اما استودیوها هنوز آمادهی سرمایهگذاریهای عظیم برای پروژههای پرخرج خود نیستند.
بنابراین همه نگاهها به فیلم «وقتی برای مردن نیست» (No Time to Die) امجیام و حتی انیمیشن «روح» (Soul) پیکسار و دیزنی دوخته خواهد شد که قرار است در عید شکرگزاری اکران شوند. بعضی از سالنهای کوچکتر و متوسط با بازگشایی سالنهای سینما تا آن زمان مخالفت کردهاند. در لسآنجلس، سینماهای «آرکلایت» میگوید به محض نشان داده شدن چراغ سبز سالنهایش را بازگشایی نمیکند و ترجیح میدهد تا اکران فیلم بزرگتری که درآمدزا باشد منتظر بماند. اما باقی ماندن «وقتی برای مردن نیست» در این تاریخ مسئلهی چالشبرانگیز دیگری است.
بعضی از سالنهای سینمای «ریگال» در مناطق ریورساید، سن لوئیس اوبیسپو و سولانو کالیفرنیا و یکی دو سالن در پام اسپرینگز بازگشایی شدهاند. در مجموع ۷۶ درصد سالنهای زنجیرهای سینمای «سینهمارک» به فعالیت بازگشتهاند اما ۷۸ درصد سینماهای کالیفرنیا از جمله لسآنجلس همچنان بستهاند.
وضعیت نیویورک نیز علیرغم گزارشهای مثبتی که منتشر شده همچنان مبهم است. در این منطقه نیز حتی پس از بازگشایی سالنها در مورد بازگشت مخاطبین تردیدهایی وجود دارد. با این همه، سینما مثل برادوی و یا رستورانها همچنان به حیات خود ادامه میدهد و تا روز شکرگزاری به سالهای گذشته شباهت بیشتری پیدا میکند. برخی پیشبینی میکنند که شرایط عادی تا تابستان سال ۲۰۲۱ حکمفرما نخواهد شد و گذر از این بحران نیازمند صبر بیشتری است.
این هفته فیلم «سکوت را بشکن» (Break the Silence) در مورد گروه پاپ کرهای بیتیاس در ۵۱۵ سالن سینما اکران شد و در نهایت به فروش ۹۸۰ هزار دلاری رسید. این فیلم در بخشهایی از نیویورک، اورنج کانتی، شیکاگو، دالاس، هیوستن، فینیکس، ساکرامنتو، سان آنتونیو و لاس وگاس روی پرده رفت.
استودیوی گراویتاس ونچرز که معمولاً فیلمهایش را مستقیماً یا همزمان با اکران در سالنها در پلتفرمهای دیجیتال عرضه میکند، گستردهترین اکران تاریخ خود را تجربه کرد و فیلم ترسناک «میانبر» (Shortcut) را در ۷۲۵ سینما روی پرده برد. این فیلم به کارگردانی «السیو لیگوری» در مورد موجود مرموزی که پنج نوجوان را در مسیری میانبر به وحشت میاندازد، ۳۰۵ هزار دلار فروخته است. «جک کین»، «زک ساتکلیف»، «آندری کلود»، «سوفی جین اولیور»، «ترنس اندرسون» از جمله بازیگران این فیلم بودهاند. فانیمیشن هم این هفته فیلم «آکیرا فورکی» (Akira 4K) را در ۴۴۵ سینما در ۱۴۲ بازار اکران کرد و به فروش ۲۷۰ هزار دلاری رسید.
فیلم «محاکمه ۷ شیکاگویی» (Trail of the Chicago 7) نتفلیکس نیز این هفته در ۱۰۰ سالن سینما روی پرده رفت. نتفلیکس آمار فروش فیلمهایش را منتشر نمیکند اما سالنداران میگویند در هر سالن به صورت میانگین ۱۰ نفر فیلم را دیدهاند و این آمار خوبی نیست. این فیلم پس از ۲۱ روز اکران از طریق نتفلیکس در اختیار مشترکین قرار میگیرد. فیلم «مختل» (Unhinged) با بازی «راسل کرو» در هفتمین هفتهی اکرانش در ۲۱۸۲ سالن ۱ میلیون دلار فروخته و با فروش داخلی ۱۷.۱ میلیون دلار رتبهی سوم را به خود اختصاص داده است. سونی و برادران وارنر این هفته هم به مخفی کردن آمار فروش روزانهی فیلمهایشان ادامه دادند.
در بازارهای بینالمللی این هفته فیلم «گرینلند» (Greenland) استودیوی استیاکس ۳.۷ میلیون دلار دیگر از ۱۹ بازار جدید به اندوختههایش اضافه کرد تا فروش بینالمللی آن تا یکشنبه به ۱۷.۷ میلیون دلار برسد. این فیلم در خاور میانه ۱.۵ میلیون دلار فروخته است. «گرینلند» در بازار هنگ کنگ با ۳۸۳ هزار دلار در رتبهی دوم ایستاده و در تایلند با ۲۶۳ هزار دلار صدرنشین شده است. نیوزلند و کره بازارهای بعدی این فیلم خواهند بود.
فیلم «جهشیافتگان جدید» (New Mutants) دیزنی و قرن بیستم هم این هفته ۱.۴ میلیون دلار از ۴۱ بازار کسب کرد و فروش خارجی و جهانی خود را به ترتیب به ۱۹.۴ و ۳۸.۹ میلیون دلار رساند. فرانسه پرفروشترین بازار فیلم با ۲.۸ میلیون دلار است و به دنبال آن مکزیک با ۲ میلیون دلار، بریتانیا با ۱.۹ میلیون دلار، اسپانیا با ۱.۳ میلیون دلار و آلمان با ۱.۱ میلیون دلار قرار دارند. این فیلم ۲۲ اکتبر در برزیل اکران خواهد شد در حالی که تاریخ اکرانش در چین هنوز مشخص نیست.
پیشنهادات سایت:
برای باخبر شدن از آخرین اخبار سایت و سینمای جهان ، به کانال تلگرام فیلم تو مووی بپیوندید.